U bent momenteel hier: Home / Wij delen mee / Vijftienhonderd plus vijftien: de nieuwe bruggen van de Houthaven

Vijftienhonderd plus vijftien: de nieuwe bruggen van de Houthaven

Bron: Website Gemeente Amsterdam

Voor wie straks in de Houthaven woont of werkt is het water nooit ver weg: het IJ op een steenworp en overal grachten. Al dat water vindt zijn weg tussen de zeven eilanden die het hart vormen van de nieuwe wijk. En op hun beurt worden die weer één geheel dankzij vijftien bruggen. Op één na zijn deze allemaal ruwgebouwd, bijna klaar of in voorbereiding, vertellen projectmanagers Ferdinand de Ligt en Gerben de Hamer.

Amsterdam telt meer dan vijftienhonderd bruggen, en dankzij de nieuwe Houthaven komen er weer vijftien bij. Ze krijgen allemaal, net als de eilanden, namen die verwijzen naar het handelsverleden. En ze zijn, op zijn minst op papier, volop in de maak.

Bekijk de locaties en de namen van de nieuwe bruggen

Zeven eilanden, vijftien bruggen

“De zeven eilanden van de Houthaven verbinden we straks inderdaad met vijftien bruggen”, vertelt Ferdinand de Ligt, projectmanager bij de Gemeente Amsterdam. “Tien ervan worden onderdeel van de route voor auto’s, fietsers en voetgangers. Vijf zijn uitsluitend bestemd voor voetgangers. Het worden allemaal gloednieuwe bruggen, met één uitzondering: de Gevlebrug. Dat is een brug uit de jaren ’30 die bij het Stationseiland lag, maar daar weg moest voor bouwwerkzaamheden. Hij is opgeslagen en komt nu, opgeknapt en wel, weer terug in de Houthaven, tussen de Pontsteiger en het Karlskrona-eiland.”

Amsterdamse School

Het Amsterdamse School-karakter van de Gevlebrug is meteen het startpunt voor de veertien overige bruggen. Wie er oog voor heeft, ziet straks klassieke elementen van de bouwstijl terug, zoals ongelijke lijnen, hoge en lage pijlers en trapjes naar het water. “Die laatste maken we heel bewust, ook trouwens op andere plekken in de wijk, zoals bij pleintjes tussen de woonblokken. Men kan straks lekker op de treden zitten. De trapjes brengen het water binnen handbereik.”

Intensief bouwverkeer

Met een overzichtskaart op tafel laat Ferdinand zien wélke brug wáár komt. “Laat ik beginnen met de autobruggen. Vier ervan zijn er al, in ruwbouw, zodat het werkverkeer er gebruik van kan maken. Dat zijn de Wismar-, Pernau-, Kolberg- en Koningsbergenbrug. De ernaast gelegen Stralsund- en Lübeckbrug komen, ook weer in ruwbouw, in het voorjaar van 2018. We bouwen deze zes bruggen nog niet af, want het intensieve bouwverkeer zorgt nu nog voor slijtage. Daarnaast gebruiken we de toekomstige trottoirs om het vrachtverkeer voldoende ruimte te geven. Pas als de bouwers straks klaar zijn, geven we deze bruggen hun definitieve, mooie vorm.”

Verhaal apart

Bruggen die níet nodig zijn voor het bouwverkeer, vervolgt Ferdinand, maken de bouwers wél meteen definitief. “Dat zijn de drie autobruggen tussen Houthaven West en de Brede School, de Helsingfors-, Rostock- en Kronstadtbrug. Die leveren we komend voorjaar op, tezamen met de eerste voetgangersbrug, de Elseneurburg. Drie andere voetgangersbruggen – de Pilau-, Kalmar- en Windaubrug – volgen later, afhankelijk van de bouwfasering.”

“En de vijfde voetgangersbrug is een beetje een verhaal apart. Deze Wisbybrug komt in een gracht waar woonschepen zullen liggen en krijgt een beweegbaar deel. Bovendien bouwen we deze brug als laatste, omdat er onvoldoende ruimte is tijdens de bouw van omliggende woningen. De bouw start naar verwachting in 2020, als het nabijgelegen deel van het Wiborgeiland is opgeleverd.”

En de Gevlebrug? “De bouw daarvan gebeurt tussen de zomers van 2018 en 2019.”

Stroef en duurzaam

De bruggen in hun definitieve vorm zijn straks een lust voor het oog, belooft Ferdinand. “Het brugdek krijgt verschillende grijstinten, voor een duidelijk onderscheid tussen rijbaan en voetpad. Op de bruggen komt split, een materiaal dat tussen zand en grind zit. Het is stroef en duurzaam. Drie bruggen hebben heftorens en daarin plaatsen we sfeerverlichting. En een kunstenaar maakt prachtige glaselementen, die straks met een bepaalde lichtinval voor een bijzonder effect zullen zorgen.”

Natte knoop

De bouw van de bruggen (uitgezonderd de Wisby- en Gevlebrug) is in handen van Van Spijker Infrabouw – na een aanbesteding ingevlogen uit Meppel. Gerben de Hamer is de projectmanager in de Houthaven: “Per autobrug maken en plaatsen wij de funderingspalen, de landhoofden waar de brug op het vaste land op rust, de pijlers, de liggers en hier bovenop het definitieve dek. De smallere voetgangersbruggen, die uiteraard ook minder zwaar verkeer krijgen, vergen slechts één pijler. Ze bestaan uit twee betonnen dekdelen die prefab aankomen en die wij met een zogenaamde natte knoop aan elkaar bevestigen: met beton, ter plekke.”

Prachtig en niet-alledaags

Voor Gerben en zijn collega’s is de Houthaven een prachtige en uitdagende klus, en een niet-alledaagse. “Vaak werken wij ergens in een afgesloten gebied en kunnen we gewoon ons gang gaan”, legt hij uit. “Dit is heel anders. Alle bruggen liggen op een andere plek, dus dat zijn allemaal afzonderlijke werkgebiedjes. We moeten met ons materieel vaak over de openbare weg. En we moeten in een compact gebied als dit natuurlijk rekening houden met andere bouwers en bewoners. Er zijn afspraken, bijvoorbeeld met leveranciers. Maar als zo’n leverancier weer iemand anders inschakelt, en die kent de afspraken niet, dan is dat heel vervelend. We letten hier dus voortdurend op en proberen natuurlijk dit soort situaties te voorkomen.”

Afstemming is cruciaal

Goede afstemming wordt nog eens extra belangrijk bij de bruggen zelf. “Voor elke brug hebben onze werkterreinen vier hoeken. En daar zijn meestal andere aannemers bezig, of kabels- en leidingbedrijven. Die zijn druk met hun eigen werkzaamheden en werken zo netjes mogelijk, maar het is gebeurd dat wij ’s ochtends aankwamen en onze bouwput vol water stond, door het toedoen van een andere partij. Dat lossen we dan natuurlijk onderling op, maar het is wel typerend voor de omstandigheden waarin we hier werken.”


Contact gegevens

Van Spijker Infrabouw B.V.
Pieter Mastebroekweg 4
7942 JZ Meppel
Postbus 247
7940 AE Meppel

T 05 22 - 25 25 89
info@vanspijkerinfrabouw.nl  
» Meer gegevens en routebeschrijving