U bent momenteel hier: Home / Wij delen mee / Van Spijker bouwt bruggen in Amsterdam

Bruggenbouwer aan het woord 

Van Spijker bouwt de bruggen die de toekomstige eilanden met elkaar gaan verbinden. In totaal bouwt Van Spijker 13 nieuwe bruggen, waarvan 9 bruggen voor auto's en fietsers en 4 bruggen voor voetgangers, als onderdeel van de diagonaal. Dat is een flinke opgave in een druk werkgebied. Hierover hebben we de bruggenbouwer een aantal vragen gesteld.

Wat is de planning van de uitvoering?

Begin april 2017 startte Van Spijker met het bouwen van de eerste drie (auto)bruggen. In de komende 1,5 jaar wordt er ongeveer elke 3 maanden een aantal bruggen in ruwbouw opgeleverd. Dit betekent dat de brug er ligt en gebruikt kan worden, maar nog niet is afgewerkt met bijvoorbeeld de definitieve leuningen en wegindeling.  De afwerking verschilt per brug en is ook afhankelijk van het moment dat een brug in gebruik genomen wordt.

Hoe gaan jullie de bruggen bouwen?

Om de bruggen zo snel mogelijk te realiseren, maken we deels gebruik van prefab betonelementen (in de fabriek gemaakte elementen). Deze kunnen al van tevoren gemaakt worden, zodat de bouwtijd op locatie korter is. Van deze prefab betonelementen worden bijvoorbeeld de pijlers (ook wel steunpilaren) en de landhoofden van de bruggen gemaakt. Een landhoofd ondersteunt de brug op de plek waar de brug overgaat in de kade of het land. De palen waarop de brug rust zijn grotendeels al aangebracht.

Wat merk je hiervan als bewoner of bezoeker van het gebied?

De palen die nog aangebracht moeten worden, worden aangebracht met behulp van een boorstelling. Een boorstelling geeft, anders dan een heistelling, geen geluids- of trillingsoverlast. Bij het bouwen van de bruggen in de Houthaven moeten er ook zogenaamde onderloopheidsschermen worden aangebracht. Dit zijn ondergrondse schermen gemaakt van stalen planken, die uitspoeling van de grond onder een betonnen landhoofd voorkomen. Het aanbrengen van de onderloopsheidschermen kan beperkte geluidshinder  geven, afhankelijk van wat er in de ondergrond zit. Deze hinder zal overdag plaatsvinden voor een korte duur (15 x 5 minuten per scherm). Onder elke brug komt aan beide zijden van de gracht één scherm.

Wat komt er allemaal kijken bij de aanleg van de bruggen?

Bij het bouwen van een brug heb je bouwlieden nodig, materialen en grote machines om zware materialen/elementen te tillen. De ruimte om de brug te bouwen is erg klein, omdat er naast de bruggen ook appartementen worden gebouwd.  Er is weinig ruimte voor opslag van of voor machines. Een efficiënte logistieke afstemming is daarom erg belangrijk. Daarnaast is veilig werken en veiligheid voor omgeving een belangrijk aspect  van het werk.

Van welke materialen worden de bruggen gebouwd?

De bruggen worden hoofdzakelijk gebouwd van beton en wapeningsstaal. De afwerking van de brug zal bestaan uit metselwerk, natuursteen en (roestvrij) staal. In de bruggen zelf komen de kabels en leidingen van de nutsbedrijven te liggen. Het is daarom belangrijk dat de bruggen tijdig gebouwd worden, anders zijn de nieuwe woningen in de Houthaven niet op tijd voorzien van gas, water en licht!

Uit hoeveel meters bestaan de bruggen in totaal?

De autobruggen die Van Spijker gaat bouwen zijn ongeveer 18 meter lang en de voetgangersbruggen ongeveer 23 meter lang. De totale lengte van alle 13 bruggen samen zal dus maar liefst 254 meter zijn!

bron: www.amsterdam.nl 


Contact gegevens

Van Spijker Infrabouw B.V.
Pieter Mastebroekweg 4
7942 JZ Meppel
Postbus 247
7940 AE Meppel

T 05 22 - 25 25 89
info@vanspijkerinfrabouw.nl  
» Meer gegevens en routebeschrijving